Jakie są nasze Wakacje na Jazdowie?

– są pół-na-pół

  • w połowie stacjonarne: w domku na Jazdowie i w okolicach domku
  • w połowie wyprawowe: przed nami 2 dni wyprawy – latem rowerowej,
    przy grupach mocno rowerowych, nawet i 3 dni 

    • (wymagana umiejętność jazdy na dwukołowym rowerze o kole wielkości min. 20 cali. 
  • opcjonalnie pojawia się też wyprawa pociągiem SKM nad Świder, do lasu i rzeczki.
  • dzieją się w centrum Warszawy ale w otoczonym zielenią zabytkowym Osiedlu Jazdów, na którym mieszkają także mieszkańcy, więc traktujemy okolicę z szacunkiem, a całość kwoty, którą Państwo płacą przeznaczamy na działania statutowe Fundacji oraz utrzymanie i odświeżanie domku 8/1, w którym działamy na co dzień.
  • gwarantujemy opiekę w godzinach 9-17
  • ubezpieczamy dzieci 
  • korzystamy z dobrodziejstwa Warszawy: Parku Szczęśliwickiego, Plaży Saskiej, Parku Ujazdowskiego, Łazienek Królewskich

– karmią dzieci

  • Ważne jest dla nas przygotowanie jedzenia samodzielnie bądź korzystanie ze sprawdzonej garmażerki.
  • Gdy będziemy sami robić obiady, to nie będzie tam mięsa.
  • Będą różne produkty do wyboru, my będziemy jednak czuwać nad przyrządzaniem w taki sposób, aby zadbać o osoby z alergiami pokarmowymi i wykluczeniami w diecie. Można ewentualnie przynosić swoje własne obiady, będzie w czym odgrzać.
  • My zawsze mamy przekąski na podwieczorek owoce, orzechy i bakalie, wafle ryżowe, chrupkie pieczywo oraz… glutenowe bułki kajzerki

– wdrażają dziecko do samodzielności/odpowiedzialności za siebie:

  • Wymagamy drugiego śniadania/przekąsek w śniadaniówce, stroju odpowiedniego do pogody i wypraw w terenie oraz… kapci na przebranie :)
  • polegamy na dziecku, że potrafi zadbać o swój dobrostan: w zaufaniu, że je tyle, ile naprawdę potrzebuje, je wtedy, kiedy jest głodne, ale z poszanowaniem rytmu i porządku dnia, zasad bezpieczeństwa i przebiegu warsztatów, czuje, czy jest mu za ciepło/za zimno – ale z przypominajką od dorosłego 
  • dziecko wraz z innymi dziećmi zobowiązuje się do przestrzegania ustalonych  zasad, wprowadza na spotkaniach społeczności propozycje zmian, ponosi wyłącznie naturalne konsekwencje swoich decyzji
    • (nie karzemy dzieci ani nie nagradzamy, jednak jeśli dziecko rażąco nie przestrzega regulaminu, stanowi zagrożenie dla innych dzieci, to wydarza się to, na co w tym regulaminie się umowimy – np. izolacja od zabawy, telefon do rodzica etc.). 
    • Wierzymy jednak, że rozmowa o wzajemnych potrzebach będzie wystarczająca.

wymagamy przestrzegania przez dzieci ustalonych wspólnie zasad, 

  • w tym… niekorzystania z telefonów i smartwatchów – w razie potrzeby mogą być u nas w biurku i czekać na powrót Rodzica.
  • nieprzynoszenia słodyczy

– są procesem grupowym

  • Tydzień turnusu  jest zaprojektowany jako określony proces grupowy: z otwarciem kontraktem i podsumowującym zamknięciem. 
  • Dynamika tygodnia układa się różnie – na początku większy nacisk kładziemy na integrację grupy niż słuchanie pojedynczych propozycji.
  • W środku tygodnia (środa/czwartek) grupa musi przeżyć kryzys.
    • Dziecko mniej chce się iść na Jazdów, bardziej bolą nóżki, “pokłóciłem się z kolegą”…
    • Wtedy dziecku będzie po prostu nieco trudniej – jednak to jest część procesu, nie poddawajcie się – tylko przyjdźcie i tego dnia, my to przeprowadzimy i przekujemy w siłę. 
      • Przykład: na środkowo-tygodniowe „załamanie” mamy sposób wyprawy z pluskaniem nad rzeczkę Świder i/lub zapraszamy warsztatowców, którzy nowością swojej osoby zmienią kierunek napięć.
  • A w piątek to już bądźcie obowiązkowo: piątkowe podsumowania są super-ważne: nazywamy co się zadziało, wspominamy najmilsze przygody i największe zaskoczenia, kto z kim się zaprzyjaźnił, co osiągnęliśmy jako grupa… Szykujemy też dla dzieci pożegnajki
  •  są ważną klamrą procesu – dzieci dostają małe upominki od serca przygotowywane przez nas przypominające o wspólnym czasie).

 

– są bliskościowe  

  • zależy nam na relacjach, zarówno tych budowanych między dziećmi, jak i tych między dorosłymi a dziećmi (ważne są dla nas: socjokracja, porozumienie bez przemocy i pedagogika przygody: https://odjazdow.pl/nasze-wartosci/ 
  • opiekujemy smutki, tęsknotki i trudności z wejściem w grupę mamy w tym wieloletnie doświadczenie. Rekomendujemy jednak, żeby dziecko miało choć 1 osobę znajomą (kolegę, koleżankę, starsze rodzeństwo) w wybranym turnusie.
  • nie mają charakter terapeutycznego: wspieramy dzieci w ich procesach rozwojowych, także dzieci neuroatypowe, jednak naszym celem jest współpraca wszystkich dzieci w grupie. Nie zajmujemy się terapią, nie możemy też poświęcić wyłącznie 1 dziecku uwagi przez cały dzień. Jeżeli Twoje dziecko przeżywa trudności w kontakcie z rówieśnikami lub inne adaptacyjne – daj nam znać o tym, my też będziemy update’ować o funkcjonowaniu w grupie.
    Jeżeli dziecko będzie rażąco nieswspółpracujące – wtedy będziemy musieli porozmawiać i się pożegnać.
  • w pewnym stopniu podążamy za dziećmi i ich potrzebami: ale też pół-na-pół:
  • Z uwzględnieniem rytmu i porządku dnia i ustaleń z rodzicami. 
  • Oznacza to, że niekiedy plan dnia się może zmienić, kiedy ustalimy to wspólnie całą grupą i nie wpływa to na ustalone i niezmienne ramy.
  • Dzieci mają czas na zabawę swobodną oraz mają możliwość wyboru udziału w warsztatach tematycznych. 
  • Nie mają wyboru w sytuacjach, wymagającej szczególnej ostrożności, jak np. jazda kolumną na rowerze, krojenie warzyw itp. Wtedy całkowitą i jedyną decyzyjność ma dorosły

W razie pytań prosimy pisać na adres ferie@odjazdow.pl

Wakacje tuż tuż, co mamy w planach, co się będzie działo? Wiedzą ci, którzy nas dobrze znają! Uchylę rąbka tajemnicy i załączę tu plan ram(k)owy na ostatni nasz turnus w ostatnie wakacje.

Poznajcie! A co niejasne, to wkrótce dojaśnimy ;)

Przykładowy harmonogram dnia – gdy nie ma duuużej wypraaawy:

Jak mniej więcej wygląda nasz dzień? 

Plan dzienny – ramowy:

  • 9.00-10.00 dzieci zbierają się, korzystają z przygotowanych aktywności – tzw. “warsztaty na rozruch”
  • 10.00-10.30 2. śniadanko z własnej śniadaniówki + przekąski,
  • 10.30-11.30 zebranie w kręgu, zabawy integracyjne 
  • 11.30-13.00 warsztaty tematyczne (majsterkowe, plastyczne, chemiczne, sportowe – do wyboru) 
  • 13.00-14.00 przygotowywanie wspólnie obiadu
  • 14.00-14.30 relaksacja po obiedzie, tzw. “pół godzinki dla słoninki”
  • 14.30-16.00 kolejna tura warsztatów /lub/ mała wyprawa
  • 16.00 -16.45 podwieczorek, krąg pożegnalny, sprzątanie.
    _______________________________________

A plan na tydzień to taki mniej lub więcej:

poniedziałek wtorek środa czwartek piątek
podróż do Meksyku 1. wyprawa rowerowa nad Wisłę na plażę saską,
2. nierowerowi dojeżdżają autobusem
podróż autobusem i pociągiem nad Świder Możliwy podział na grupy:
1. podróż na Szczęśliwice rowerami
2. Wyprawa piesza po okolicy
Pożegnanie inspirowane kulturą plemion Ameryki Łacińskiej lub Meksyku
poznajemy się ze sobą, z zasadami, z okolicą relaksacyjna wycieczka rowerem, przystankami i ciekawostkami o Wiśle i faunie nadwiślańskiej wspólna podróż autobusem na Dworzec Wschodni i stamtąd ciuchcią prosto nad Świder Porządna wyprawa rowerowa z postojami i zabawami rozluźniającymi. podsumowanie, czilowanie, imprezowanie i pożegnanie
Tortille komponowane samodzielnie ze świeżych składników: ryż, papryka, fasola, kukurydza, pomidory, cebula, oliwki, ser, uczymy się zawijać tortillę. ognicho, kiełbaski (mięsne i wege), szaszłyki warzywne domowej roboty pierogi i naleśniki z lokalnego zaprzyjaźnionego baru mlecznego Domowe jedzenie ze sprawdzonego baru mlecznego: kotlety schabowe z ziemniaczkami, barszczyk z krokietami z pastą jajeczną Prosty obiad spaghetti, z dodatkami do wyboru
Warsztaty inspirowane historią Meksyku: budowanie Majańskich piramid, podstawy języka hiszpańskiego, Olmeckie rzeźby, zabawa dramowa z kolorowymi maskami El dia de los Muertos,  tkanie azteckich bransoletek rozgrywki w piłkę “Ulama”

kontynuacja warsztatów tematycznych: malowanie w terenie. Bushcraftowe know how: budowanie szałasów,

obsługa krzesiwa i nożyków typu open-spinel (dopasowane do dzieci)
Zabawy gliną, brodzenie w wodzie.

brodzenie w rzeczce, oglądanie przyrody z bliska, z dala od zgiełku miasta, pluskanie się zabawy sportowe i ruchowe w parku, zjazd bobslejami z Górki Szczęśliwickiej

Możliwość utworzenia grupy nierowerowej. Wtedy oni działają osobno: czeka ich piesza mini-wyprawa po okolicznych zakamarkach, warsztaty kulinarne i majsterkowe
Warsztaty tematyczne sportowe, artystyczne majsterkowe i przyrodnicze.Dlaczego kukurydza jest tak ważna? Opowiadanie historii.
Kim był pierzasty wąż? – warsztaty majsterkowe. Wędrówki nad lokalny “Wodospad”
REGULAMIN PROJEKTU, KARTA KWALIFIKACYJNA, EKWIPUNEK – czyli potrzebne dokumenta:

Fundacja Odjazdów
Baza na Jazdowie
ul. Jazdów 8/1, 00-467 Warszawa

Kontakt
504 279 440 - Monika
Email: kontakt@odjazdow.pl

Odjazdów w mediach społecznościowych

Odjazdów - Kreatywne zajęcia dla dzieci© 2025. All rights reserved.