RAPORT Z DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI ODJAZDÓW 2017-2022
Przed Państwem chronologiczny raport z działalności Odjazdowa, od jego początków, przez sformalizowanie się, po aktualne działania, zakończone zestawieniem liczb.
Jesteśmy fundacją, która działa na Jazdowie i jest łącznikiem ze szkołą, przedszkolem, Ambasadą Niemiec oraz organizacjami działającymi na rzecz dzieci.
Chcielibyśmy zacząć od opowiedzenia tego, jak to się stało, że prowadzimy zajęcia dodatkowe dla dzieci z okolicznych placówek edukacyjnych.
a) Od czego się zaczęło?
Współpraca ze szkołą Podstawowej im. Powstańców Śląskich sięga 2015 roku, kiedy to Monika Kochan (aktualnie członkini zarządu, koordynatorka projektu) została zatrudniona w szkole jako logopeda na umowę na zastępstwo. Dotychczas pracująca logopeda przygotowywała się do odejścia na emeryturę i chciała przekazać swoje stanowisko Monice. W czasie oczekiwania na etat logopedy pracowała jako wychowawczyni świetlicy klas 1. Wszystkie umowy były tylko na czas określony bądź na zastępstwo. W roku szkolnym 2016/2017 jej zadaniem było pełnić rolę wychowawcy świetlicy, który przychodzi do klasy 1 po lekcjach, realizując program świetlicowy w kameralnej grupie osób z klasy. Dodatkowo wzbogacając ten program własnymi pomysłami, angażującymi także rodziców, zarażając dzieciaki pasjami, dając im nietypowe aktywności oraz częste wychodzenie na spacer i zabawy do parku,poza teren szkolny. Umowa na zastępstwo trwała wyłącznie do końca kwietnia, ponieważ inna nauczycielka wracała z urlopu macierzyńskiego. Pomimo protestów rodziców o zmianie wychowawcy świetlicy dla ich dzieci, pisania wniosków do pani dyrektor, nowy nauczyciel przejął klasę, z którą to Monika przez większość roku szkolnego pracowała i budowała relacje.
Dlatego rodzice zorganizowali się, by zajęcia, które ich dzieci miały na świetlicy “z panią Moniką” mogły dalej się odbywać. Wśród rodziców był p. Janczarski, którego mama Barbara Wrzesińska mieszkała w domku Jazdów 3/4. Tam też dzieci z klasy 1b spotykały się na “zajęcia z Panią Moniką”, zacieśniając relacje między sobą, budując zaufanie z rodzicami i mieszkańcami i działaczami Jazdowa, tworząc jazdowską społeczność skupioną wokół spotkań dla dzieci na Jazdowie.
Jak widać wartości, z których wyrosły “zajęcia dla dzieci na Jazdowie”, to relacja, bliskość i zaufanie, pasja do pracy z dziećmi, kontakt z naturą i działanie oddolne lokalnej społeczności.
b) Jak dołączały kolejne osoby?
Grupa chciała kontynuować spotkania w kolejnym roku szkolnym, ich koledzy z innych klas zaczęli powoli dołączać, stopniowo powiększała się więc liczba grup.
Działania Moniki były skupione na wartości jaką są spotkania z dziećmi w przestrzeni Jazdowa. Nie znając jednak dobrze panujących na Osiedlu relacji, robiła swoje, skromnie i łagodnie, powoli zyskując zaufanie działających już organizacji.