Co nas inspiruje? Z czego czerpiemy? Czego się uczymy? Jakie mamy doświadczenia?

 

czyli baza do pisania artykułów:

– Rodzicielstwa Bliskości

– Porozumienia Bez Przemocy

– Pedagogiki Przeżyć i Ped. Przygody

– Arteterapii

– Jogi dla dzieci i treningów uważności dla dzieci

– Pedagogiki Zabawy

– Edukacji Przyrodniczej

– Coyote Teaching

– Edukacji Przez Ruch

– Kinezjologii Edukacyjnej

– Nauczania Przez Działanie

– Psychologii Humanistyczna

– Treningów Umiejętności Społecznych

– Socjoterapii

– Streetworkingu

– Leśnych Przedszkoli

– Ruchu Wolnych Szkół

Terapia rzemiosłem artystycznym (artyfikoterapia, plastykoterapia)

Więcej o nas z NIWu:

Fundacja Odjazdów jest organicznie rozwijającą się organizacją samorządową działającą na rzecz właściwego rozwoju psychospołecznego dzieci w myśl pedagogiki alternatywnej.
Współtworzymy przestrzeń do bezpiecznego rozwoju i inspiracji we wzajemnym szacunku i zaufaniu do dzieci. Wspieramy rodziców w ich rolach wychowawczych, w pierwszej kolejności tych, którzy są częścią naszej społeczności poprzez bezpośredni kontakt, wymianę spostrzeżeń, przekazywanie sugestii oraz podpisywanie kontraktów. Działamy na rzecz popularyzacji wiedzy o narzędziach wspierających rozwój dziecka w rodzinie i społeczeństwie organizując warsztaty rodzinne „Bliżej siebie”, podczas, których pokazujemy jak tworzyć bezpieczną przestrzeń wymiany poglądów i dzielenia się emocjami, przekazujemy rodzicom narzędzia z zakresu komunikacji empatycznej w rodzinie oraz stymulujemy rozwój psychospołeczny i ruchowy dziecka w warsztatach przygodowo-majsterkowych.

Jednoczymy w wymienianiu się doświadczeniami wszystkie organizacje działające na rzecz dzieci ze środowiska lokalnego jakim jest Ujazdów, a w szczególności Osiedle Jazdów. Promujemy prawa dziecka w przestrzeni publicznej, także w społeczności Otwartego Jazdowa. Wychodzimy z nową, bliskościową metodą pracy z dziećmi do dzieci o większych wymaganiach – zagrożonych wykluczeniem społecznym z naszego najbliższego sąsiedztwa – mieszkańców bloków socjalnych oraz podopiecznych „Powiślańskiej Fundacji Społecznej” z tzw. „dziećmi ulicy”.

Uzupełniamy braki w edukacji formalnej poprzez:

bliższy kontakt z dzieckiem i rodzicami – bezpośredni kontakt, rodzice (odbiorcy) mają realny wpływ na charakter i kierunek działań podejmowanych przez nas dla nich – w przeciwieństwie do skostniałej struktury edukacji publicznej

1.1. korzystamy z zasobów przyrodniczych, otwarci na zmieniający się świat, działający w nim – zajęcia nie odbywają się w ławkach, ale w parkach, na polankach przed domkiem

1.2. potwierdzeniem wagi i potrzeby istnienia tego typu uzupełnienia edukacji jest fakt stałej 8-letniej współpracy naszej ze Szkołą Podstawową nr 12 oraz Przedszkolem Publicznym nr 129

zajęcia uzupełniają ed. wczesnoszkolną o elementy edukacji sensorycznej i trening umiejętności społecznych.

Organizujemy inspirujące oraz wspierające rozwój dzieci na wielu płaszczyznach zajęcia, które opierają się na najnowszych badaniach nad rozwojem dziecka oraz wypracowanych już metodach z nurtu współczesnych ideologii wychowawczych.

Miejsca działania Fundacji Odjazdów

Miejsce i charakter działań ciągłych Fundacji – fiński domek drewniany przy ul. Jazdów 8/1 – stanowią wręcz podstawę i definicję tej organizacji i nieustannie się przeplatają z historią Fundacji.

Fundacja mieści się w centrum miasta Warszawa, na Osiedlu Otwarty Jazdów, w kolonii drewnianych domków zbudowanych w 1945 roku, jako reparacje wojenne

Finlandii na rzecz ZSRR. Aktualnie Otwarty Jazdów jest największym oddolnie organizowanym domek kultury, funkcjonujące instytucjonalnie jako Partnerstwo Otwarty

Jazdów, osobna organizacja pozarządowa będąca organizacją parasolową dla wszystkich 25 NGO-sów działających na Osiedlu oraz dla Stowarzyszenia Mieszkańców

Domków Fińskich. Droga do stabilizacji i uznania przez m.st. Warszawa ważności tej incjatywy rozwija się od 2015 r.

Wtedy to odbyło się wiele spotkań i warsztatów (podmiotem wspierającym było m.in. CSW Zamek Ujazdowski) wypracowujących cele, wartości, strukturę, formy członkowskie, zasady wspólnej pracy. Powstało Porozumienie, które określa ramy działania Partnerstwa. W preambule do Porozumienia m.in. czytamy „Jazdów jako ważne miejsce społeczno-kulturalne na mapie Warszawy zależy od wspólnego zaangażowania i dbałości różnych grup, instytucji, organizacji, sąsiadów, mieszkańców

Warszawy i wszystkich ludzi zainteresowanych jego rozwojem. Pragniemy, aby nasza partnerska współpraca na rzecz Jazdowa stała się najlepszym przykładem, opartej o dialog, troski o wspólne dobro”.

Historia działań Fundacji Odjazdów

W takim środowisku – oddolnym i samodzielnie zarządzanym i rozwijającym się, otwartym, z poszanowaniem dla wartości demokratycznych i w duchu innowacji społecznej rozwijała się Fundacja Odjazdów.

Historia organizacji, która jest opowiedziana tutaj:

https://docs.google.com/document/d/1lI72opBDfiTWKwCqyQYBztywHVB3phLRbh7GqsrdW9U/edit?usp=sharing

pokazuje, że Nasza organizacja jest organicznym tworem, rozwijającym się w odpowiedzi na pogłębianie relacji ze środowiskiem lokalnej społeczności oraz realizację jej celów w zakresie wychowania oraz życia rodzinnego.

W latach 2017- 2020 działania grupy nieformalnej

Początek działalności wiąże się ze Szkołą Podstawową nr 12, czyli jedynej szkole na Jazdowie. Osoba założycielska, Monika Kochan, zakończyła 2-letni okres pracy w szkole, jako wychowawczyni świetlicy organizując czas pozalekcyjny dla uczniów jednej z najmłodszych klas jako wychowawca świetlicowy. Po decyzji dyrekcji o nieprzedłużeniu umowy i konieczności pożegnania się z klasą – pomimo apelacji rodziców wychowanków o kontynuowanie wychowawstwa – rozpoczęła na prośbę i przy wsparciu rodziców organizować te same zajęcia co w szkole – w domku dziadków jednego z uczniów. Był to domek, w którym mieszkała p. Barbara Wrzesińska, przy ul. Jazdów 3/4. Inicjatywą rodziców była deklaracja pomocy przy założeniu stowarzyszenia, które mogłoby pomóc wejść na drogę prawną i instytucjonalną i zapewnić przestrzeń na rozwój działań dla dzieci, w których rodzice widzieli sens wychowawczy. Niestety do finalizacji tego nie doszło. Niemniej jednak nieustannie, bez przerwy, trwały w domku regularne spotkania dzieci na zajęciach „z panią Monika”. Do grupy dołączały kolejne dzieci, kolejne klasy, powstawały nowe grupy, właśnie w sytuacji transformacji instytucjonalnej Osiedla Jazdów. Wtedy to różne organizacje wygrały konkurs na działanie w poszczególnych domkach i stawały się gospodarzami tych domków. Niedojrzała jeszcze do formalizacji grupa skupiona wokół działań edukacyjno-wychowawczych nie wzięła udziału w konkursie. Jednak dzięki życzliwości i otwartości działających już na Osiedlu Jazdów organizacji – zajęcia mogły być prowadzone gościnne w domkach opiekowanych przez Stowarzyszenie Państwomiasto, Fundację Bullerbyn, Fundację Pracownię Nauki i Przygody, Fundacja Ochrony Krajobrazu i Promocji Regionów „Numinosum”.

Stopniowo dołączali kolejni prowadzący, którzy opierali się w swoim życiu i w podejściu do dzieci na podobnych wartościach.

Działaliśmy jako nieformalna grupa animatorów oparta na zaufaniu rodziców dzieci ze pobliskiej Szkoły Podstawowej, którzy wybrali wartości naszej pracy wychowawczej jako uzupełnienie procesu edukacyjnego w szkole. Sieć ta zaczęła się poszerzać. Na organizowane przez nas zajęcia zaczęły uczęszczać osoby o bliskich nam poglądach wychowawczych, ich rodziny, znajomi, a także wychowankowie osiedlowego przedszkole “Raj na Skarpie”. Społeczność, którą zbudowaliśmy, sposób realizacji potrzeb naszych odbiorców, a wreszcie utworzona sieć relacji był na tyle silna, że działaliśmy nieprzerwanie pomimo braku stałego miejsca bytności.

Rok 2020 wraz z jego specyfiką zamknięcia kwarantannowego uniemożliwił funkcjonowanie organizacji w dotychczasowej formie. Jednak nie zamknęliśmy się na wsparcie dla naszych podopiecznych i organizowaliśmy darmowe spotkania online i interaktywne zabawy podwórkowe animowane bez kontaktu bezpośredniego.

Dawaliśmy odbiorcom nadzieję, kontakt, przyjaźń, wsparcie, inspirację, zajęcia dla dzieci, przytrzymanie mocy powiązania społeczności. wychowawców i dzieci.

Więc jeśli naszym zadaniem jest określić ostatnie 3 lata działalności, to linią startową byłoby zakończenie kwarantanny narodowej i przyspieszenie działań formalnych poszerzających możliwości instytucjonalne naszej grupy aktywistów.

W 2021 podjęliśmy się sformalizowania naszej działalności. Będąc aktywnymi uczestnikami i współtwórcami kultury na Jazdowie na Jazdowie, mając już relacje z innymi organizacjami zaczęliśmy się starać o dołączenie do Partnerstwa Otwarty Jazdów oraz określiliśmy zakres działań w statucie i zarejestrowaliśmy się jako Fundacja Odjazdów.

Od września 2022 zaczęliśmy współpracę z organizacjami działającymi w domku 8/1, która pogłębiła się na tyle, że ustaliliśmy wspólny plan działania w domku, wymieniając się obowiązkami gospodarzenia. Realizując w mikroskali wszystkie wartości Partnerstwa, zdecydowaliśmy wspólnie postarać się o przedłużenie

porozumienia z Partnerstwem Otwarty Jazdów o użytkowaniu domku, aby móc zainwestować w jego przekształcenie i uczynienie funkcjonalnym cały rok niezależnie od warunków atmosferycznych.

Współpracujemy realnie także z Fundacją Bullerbyn, działając wspólnie w kilku projektach, w tym z korzystania z ich wsparcia superwizyjnego. Przed nami też współpraca z Fundacją Nauki i Przygody – będziemy się u nich szkolić w zakresie zajęć outdoorowych oraz wspólnie prowadzić półkolonie na Jazdowie.

Współpracujemy też z Watahą z Jazdowa – zostaliśmy zaproszeni do prowadzenia dla dzieci Watahy zajęć kreatywno-przygodowych.

W lipcu i sierpniu 2021 roku w ramach Festiwalu “Otwarty Jazdów” prowadziliśmy cykl “Bliżej siebie”, edukujący rodziców w metodach podmiotowej komunikacji w rodzinie. Więcej o działaniach tutaj w poniższym raporcie:

Raport

Prowadziliśmy zajęcia integracyjne dla uczniów klas 1 z okazji “Dnia Dziecka” – na zlecenie samorządu rodzicielskiego. .

W grudniu 2021 i 2022 organizowaliśmy nakładem własnym charytatywny mini-festiwal “Świąteczny Jazdów”, w którym angażują też inne domki i organizacje, udostępniają swoją przestrzeń, a niektóre organizacje podejmuje się działań na ten czas, jak np. Fundacja Potwory czy Przenośnia Las.

Raport ze “Świątecznego Jazdowa” 2021 tutaj:

https://www.canva.com/design/DAFTwdArDC4/5ODSxk_hzqCWFYZfcN0Ybg/view?utm_content=DAFTwdArDC4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu

Zebrane pieniądze trafiają do schronisk dla zwierząt.

W roku 2022 zaprosiliśmy do współpracy Ambasadę Niemiec. Przedstawiciele Ambasady partycypowali w kosztach oraz przeprowadzili warsztaty dla dzieci cieszące się ogromną popularnością. Jak wyglądało to wydarzenie ostatnim razem? Można zobaczyć na FB: https://fb.me/e/2uy1F6ouf

Wobec trudnej sytuacji wybuchu wojny na Ukrainie zaczęliśmy pomagać w działaniach prowadzonych przez Pracownię Nauki i Przygody – m.in. poprzez nawiązywanie kontaktu z Torwarem i odbieranie stamtąd rodzin Ukraińskich do “wytchnieniowni” w domku 8/2. Na nasze stałe zajęcia zaprosiliśmy do nieodpłatnego udziału dzieciaki z rodzin uchodźczych.

W okresie 02.2023-06.2023 realizowaliśmy dodatkowo projekt grantowy od Fundacji Edukacja dla Demokracji, którego odbiorcami były dzieci zagrożone wykluczeniem społecznym z powodu braku środków materialnych i wyjątkowo trudnych warunków środowiskowych – mieszkańców bloków socjalnych przy ul. 29 listopada 10a i 12.

Projekt “Ujazdów aktywny – zajęcia dla dzieci po sąsiedzku” poszerzył sieć powiązań oraz pozwolił dzielić się zdobytą wiedzą o podmiotowym traktowaniu dzieci i tworzeniu przestrzeni do rozwoju dziecka w duchu wzajemnego zaufania z najbliższym sąsiedztwem, z mieszkańcami o specjalnych potrzebach. Nawiązaliśmy relację z organizacjami pomocowymi, a także prowadziliśmy zajęcia i nawiązaliśmy relację z Powiślańską Fundacja Społeczną.

Ostatnim sukcesem pogłębiającym naszą pozycję w układzie powiązań oraz samym Osiedlem Jazdów jest zaproszenie do bezpośredniej współpracy przez dwie inne organizacje do współgospodarzenia, czynnego użytkowania jednego domku na Osiedlu Jazdów. Wspólnie wystąpiliśmy o wyrażenie zgody przez organizacje działające w ramach Partnerstwa Otwarty Jazdów na dalsze 5-letnie użytkowanie domku, który jest w zasobach Partnerstwa Otwarty Jazdów, czego efektem jest – świeżo – podpisane porozumienie o współpracy.

Uważamy, że naszym sukcesem i naszą mocą jest promowanie postawy wzajemnego zaufania i podmiotowego traktowania dziecka oraz integrowania lokalnych inicjatyw i mieszkańców, działających w zgodzie z tymi wartościami. Tworzymy przestrzeń do poszerzania wiedzy w tym zakresie – zarówno dla pedagogów, jak i rodziców, a także umożliwiając dostęp do alternatywnej edukacji dzieciom w szkołach w sektorze publicznym, w tradycyjnym nurcie.

Grupa docelowa

Docelowo pracujemy z dziećmi w przedziale wiekowym 6-14 lat. Są to zazwyczaj mieszkańcy Miasta Stołecznego Warszawa, w szczególności Śródmieścia, którzy uczęszczają do pobliskich placówek edukacji formalnej. Praca z nimi ma charakter ciągły – semestralny/roczny/ wieloletni w zależności od chęci i zaangażowania zarówno dzieci jak i rodziców. Zazwyczaj są to stali podopieczni, którzy po rozpoczęciu współpracy są z Nami do zakończenia Szkoły. Często podopieczni są naszymi wolontariuszami po zakończeniu oferty, jaką im proponujemy.

Współpracujemy również z rodzicami i innymi edukatorami w ramach zarówno działań parterowych jak i włączania ich w działalność organizacji. W ramach działalności organizacji współpracujemy również z migrantami i dziećmi i młodzieżą z orzeczeniem. Jest dla nas ważne, by każde z dzieci przystępujące do realizacji programu powiedziało Nam o sobie, swoich problemach i dziedzinach, w których chciałoby się rozwijać.

Naszym celem jest poszerzenie grupy docelowej do mieszkańców Warszawy i okolic. Chcielibyśmy poszerzyć sieci relacji i wymiany doświadczeń, także tworzyć nowe sieci w różnych miejscach w Warszawie. Począwszy od osób zainteresowanych już współczesnymi ideologiami wychowawczymi i nowoczesnymi metodami edukacyjnymi honorującymi podmiotowość dziecka – dając im możliwość włączenia się do sieci wymiany i aktywności bądź organizację nowej, odpowiadającej ich specyfice. Przez włączenie w ściślejszą współpracę formalnych szkół podstawowych. A skończywszy na partnerze biznesowym, firmach gotowych wspierać swoich pracowników przez organizację z naszą fundacją czasu dla rodzin w duchu nowoczesnych ideologii wychowawczych i w ten sposób edukować, promować ideę praw dziecka w przestrzeni publicznej, świadomych postaw rodzicielskich i edukacji pozaformalnej i alternatywnej, a także postawy zaufania i współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz aktywizacji własnej.