NASZE WARTOŚCI
Pedagogika bliskości jest dla nas jedną z nadrzędnych wartości. Ostatnio coraz więcej mówi się w Polsce o rodzicielstwie bliskości, my przenieśliśmy ten system na nasze odjazdowe zajęcia. Z artykułu dowiecie się, co jest dla nas w tym podejściu ważne. Amerykańska para William i Martha Sears, jako pierwsi ukuli termin „rodzicielstwo bliskości”. Początkowo dotyczył on najmłodszych dzieci, jednak szybko stał się po prostu sztuką budowania bliskich, autentycznych relacji z dziećmi i nastolatkami. Wiemy, że poza czasem spędzonym w domu, młodzi ludzie wiele godzin przebywają w szkołach i na zajęciach dodatkowych. Bywa tak, że rodzice widują w tygodniu swoje pociechy krócej niż ich opiekunowie szkolni i pozalekcyjni. To dlatego tak ważne są nasze relacje z podopiecznymi. My również mamy realny wpływ na ich przyszłe przekonania, umiejętności miękkie, wysokie poczucie wartości i poziom zaufania do ludzi. A oto nasze ulubione zasady rodzicielstwa bliskości, które stosujemy w pracy.
Dzieci to ludzie – podejście podmiotowe, zamiast przedmiotowego.
Podstawą jest zobaczenie dziecka – jego indywidualnych cech charakteru, potrzeb, problemów, talentów. Relację buduje się na podstawie szacunku, empatii i komunikacji. Umożliwiamy podopiecznym wspólne podejmowanie decyzji, kiedy tylko jest na to przestrzeń. Wspieramy je w rozwoju i podążamy za ich bieżącymi potrzebami. Choćby najlepszy plan zajęć może poczekać, jeśli w danym momencie okaże się nieodpowiedni. Chcemy wzmacniać dziecięcą samodzielność, poczucie odpowiedzialności i kreatywność. Nie jesteśmy autorytarnymi opiekunami, a czułymi przewodnikami inspirującymi do badania świata, twórczości i budowania bliskich więzi z innymi.
Wyrażanie emocji to komunikowanie swoich potrzeb.
U nas nie padają komunikaty typu „przestań płakać, jesteś już duży/a”, czy „nie wolno się złościć”, nie ma podziału na dobre i złe emocje. Rozumiemy, że za każdym płaczem stoi niezaspokojona potrzeba. Uczymy dzieci rozumieć siebie, komunikować się, wyrażać swoje emocje w sposób bezpieczny dla otoczenia. Chcemy, aby w przyszłości nasi podopieczni ufali swojemu ciału, rozpoznawali sygnały płynące z wnętrza, dbali o swoje potrzeby i dzięki temu lepiej rozumieli innych.
Wspieranie i decyzyjność dziecka, zamiast kar i nagród.
Traktujemy dzieci, jako partnerów do rozmowy. Nie karzemy ich, tylko wspólnie analizujemy daną sytuację, uważnie słuchamy, pomagamy im zrozumieć siebie i pozostałe osoby. Pozwalamy im też na indywidualne odnalezienie swojej roli przy danym zadaniu, szukanie rozwiązań w sytuacjach konfliktowych, umożliwiamy doświadczanie nowych metod i badanie swoich upodobań, talentów, ale i granic. Zachęcamy ich do uczestniczenia w aktywnościach poprzez własny zapał, wspólne z dziećmi wykonywanie ćwiczeń i zabaw oraz szacunek do ich bieżących potrzeb. Jeśli dziecko w danej chwili potrzebuje odpoczynku, to ma do niego prawo. Nie zmuszamy, nie trzymamy się sztywno planu, bardziej interesuje nas tworzenie bliskich, autentycznych więzi i podążanie za dziecięcą kreacją i jego wewnętrzną mądrością. Nie oznacza to jednak braku zasad i granic. Mamy jasno ustalone proste 4 zasady, o których wspólnie rozmawiamy, przypominamy sobie. Dzieci nie tylko dowiadują się, co należy zrobić w pewnych sytuacjach, ale i dlaczego. Bezpieczeństwo jest dla nas bardzo ważne. Chcemy też, aby nasi podopieczni widzieli w nas sprzymierzeńców, z którymi mogą otwarcie porozmawiać o wszystkim.
Ważna jest równowaga.
Wiemy, że jeśli sami nie damy dzieciom przykładu dbania o siebie, komunikatywności, stawiania granic i empatycznego podejścia do samych siebie, podopieczni wyłapią pewien fałsz lub odmówią podążania za nami. Wszyscy jesteśmy ważni, uczymy się wzajemnego szacunku. Wypoczęty i spełniony zespół, to również zadowolenie uczestników zajęć.
Rodzice znają swoje dzieci najlepiej.
Chcemy poznać jak najlepiej naszych podopiecznych. Umożliwia nam to również bieżący kontakt z rodzicami. Jeśli wiemy o istotnych wydarzeniach w życiu małego człowieka, jego bieżących lękach i pasjach, możemy lepiej rozumieć przyczyny jego zachowania.
Budujemy wspólnotę.
Podczas naszych zajęć obok pracy indywidualnej jest dużo aktywności grupowych. Zależy nam na budowaniu poczucia przynależności do wspólnoty. Umożliwiamy też naszym absolwentom regularne spotkania z opiekunami i dziećmi z grupy. Podsumowując, zależy nam na dobru dziecka. Widzimy w nim partnera, człowieka z krwi i kości z bieżącymi problemami, potrzebami i talentami. Empatia, szacunek, inspiracja, elastyczność, komunikatywność i asertywność są naszymi podstawowymi wartościami. Przychodzimy do pracy, aby bawić się i wzajemnie uczyć się od siebie, a nie odhaczyć tylko z góry ustalony plan. A jednocześnie opracowujemy każde zajęcia tak, by stworzyć przestrzeń do rozwoju, poznawania swoich możliwości oraz odkrywania siebie i rozumienia emocji. Nasza społeczność to dla nas taka trochę większa rodzina i na tym przekonaniu opiera się możliwość przełożenia filozofii rodzicielstwa bliskości w pracy pedagoga.
until first session
Don’t Miss the First Day
of Summer Camp!
welcome to our
Hello Summer Camp
Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut
our features
What you get
Year after year, families tell us why they choose Hello Summer as a priority place for their kids to spend summer holidays at and to have the best time ever:
about the company
Camp Activities
learn our camping
virtual camping tour
Summer camp is a program for children or teens during summer months in many countries. Children and adolescents are called campers.
summer 2018
Rates & Dates
Junior Camp
Main Camp
August Camp
Thinking about going to
camp next summer?
OR